Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı (KUZKA) öncülüğünde düzenlenen “Turizmin Parlayan Yıldızı Kastamonu” çalıştayı Kastamonu Valiliği koordinesinde Gençlik Merkezi Konferans Salonunda gerçekleştirildi. Çalıştaya Kastamonu Valisi Avni Çakır, Milletvekili Metin Çelik, Belediye Başkanı Rahmi Galip Vidinlioğlu, Kastamonu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Hamdi Topal, Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa, Vali Yardımcısı Ünal Kılıçarslan, İl Genel Meclis Başkanı Güray Parçal, Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Serkan Genç ile kamu kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı. Yerel ve ulusal düzeyde turizm sektöründen yatırımcıların ve akademisyenlerin de yer aldığı turizm çalıştayında 8 konu başlığı görüşüldü.
Kastamonu Turizmde Hedefine Emin Adımlarla İlerliyor
Çalıştayda turizmin farklı alanlarında faaliyet gösteren kamu kurumları, üniversiteler, meslek kuruluşları, turizm işletmeleri, akademisyenler ve sivil toplum kuruluşları birbirinden farklı konularda fikirlerini paylaştı. Protokol konuşmalarıyla başlayan çalıştayda Genel Sekreter Dr. Serkan Genç, Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı adına “Kastamonu Turizminin Markalaşma Süreci” konulu bir sunum gerçekleştirdi. Sunumunda ajansın Kastamonu turizmine ilişkin çalışmaları hakkında bilgi veren Dr. Genç, Kastamonu’nun pandemi döneminde olmasına rağmen potansiyelini değere dönüşmek üzere çalışmalarını emin adımlarla sürdürdüğünü ifade etti. Kastamonu turizmiyle ilgili genel bilgilendirme de yapan Dr. Genç, “Turizm çeşitliliği ve potansiyeli yüksek olan Kastamonu’nun, orman varlığı, tarım ürünleri, turizm unsurları, tarihi ve kültürel değerleri bakımından oldukça zengin olduğunu görmekteyiz. Turizmin gelişmesine yönelik oldukça kıymetli yatırımlar gerçekleşmiştir. Ajansımızın da destek sağladığı sokak sağlıklaştırılması, kış turizm merkezi, Daday, Azdavay ve Pınarbaşı bölgesinde ve milli parklardaki yapılan yatırımlar oldukça önemlidir. Ajansımız tarafından yürütülen Bütünleşik Turizm Projesi kapsamında bölgemizde 135 tane turizm unsuru tespit ettik. Bunların 75 tanesi Kastamonu’da bulunmaktadır. Diğer yandan Kastamonu ulaşım bakımından oldukça iyi durumdadır. Son beş yıl içinde gerçekleştirilen yatırımlarla hava ve geniş karayolu ulaşım imkanlarına erişmiştir. Tarihi dokunun, inanç ve gastronomi turizminin ön plana çıktığını Kent merkezinde, gastronomi alanında UNESCO hedefine yönelik çalışmalar devam etmektedir.” dedi.
Ilgaz Dağı’nda 12 Ay Turizm Hedefliyoruz
Ilgaz Dağı’nın kış turizm merkezi olarak görülmemesi gerektiğin de vurgulayan Dr. Genç, “Çankırı ve Kastamonu il sınırları içine giren Ilgaz Dağı’nın ortak bir vizyon altında birleşerek “Dağ Yönetim Modeli” nin geliştirilmesi önemlidir. Burayı artık bir kış turizm merkezi olarak görmekten ziyade kış turizmini de içine alan bir dağ turizmi olarak değerlendirmemiz ve 12 aya yayılan turizm çeşitliliğini burada sağlamamız gerekiyor.” ifadelerini kullandı.
Turizm İçin Ortak Vizyon Şart
Dr. Genç, “Kastamonu Ilgaz Dağında olduğu gibi Küre Dağları Milli Parkı için de Bartın, Kastamonu ve Çankırı illeri olarak buranın bir vizyon çerçevesinde yönetilmesini sağlamak amacıyla ortak bir platform kurulması gerekiyor. Diğer yandan Safranbolu gibi oldukça fazla turist çeken bir yerin kanyonlar bölgesi ile entegrasyonu sağlanmalıdır. Kıyı şeri olarak oldukça uzun bir alana sahip olan Kastamonu’nun burayı sadece deniz turizmi olarak değil, doğa ile denizin buluştuğu bir turizm hareketliliği ile kullanabilme potansiyelimizin yüksek olduğunu görmekteyiz.” diye konuştu.
KUZKA, Kastamonu’nun Markalaşma Sürecinde Kilit Aktör
Kastamonu’nun markalaşma süreci hakkında da bilgi veren Dr. Genç, “Bu markalaşma ekosistemi içinde kamu kurumlarımız, yerel yönetimlerimiz, sivil toplum kuruluşlarımız, özel sektörümüz hatta halkımız yer almaktadır. Ajans olarak biz bu ekosistemde kilit rol oynayan bir aktör olarak kendimizi görüyoruz. Ajansımız “Bölgenin Pusulası, Özgün Fikirlerin Referans Noktası” vizyonu çerçevesinde çalışmalarını yürütmekteyiz. Beş tane odaklandığımız eksen vardır. Bunlardan bir tanesi de “Şehir Tanıtımı ve Markalaşma” dır. Bu konuda 2010 – 2015 yıllarında izlenen süreç daha çok faaliyet temelli çalışmalardır. Bunlar fuar katılımları, düzenlenecek etkinliklerin organizasyonu şeklinde birbirinden kopuk faaliyetler olduğundan toparlayabilmek hem de Kastamonu markasını ön plana çıkarabilmek amacıyla 2015 yılında Bütünleşik Turizm Projesi’ni hayata geçirdik. Proje tek elden bir destinasyon yönetim sistemi olarak geliştirildi. Bir destinasyon pazarlama aracı işlevini üstlendi. Bu süreçte tanıtım ve pazarlama olarak başladığımız yönetim modelinden, 2018 yılında destinasyon yönetim modeline geçiş yaptık. Bu süreçte hazırlanan turizm eylem planları önemli bir adım teşkil etmiştir. 2021 yılında ise şehrin markalaşma sürecini de ekleyerek bu süreci daha ileriye götüreceğiz. Bunu da sonuç odaklı programlar ile gerçekleştireceğiz.” dedi.
Destinasyon Yönetim Örgütü Kurulmalıdır
Markalaşma sürecinde 2021 yılında çalışmaların hızlandırılıp, Kastamonu Turizm Hedefleri 2023 Belgesi’ne dönüştürülmesi gerektiğine vurgu yapan Dr. Genç, “2021 yılında eylem planını tamamlamış olacağız. Planın kapanışında önümüze 2023 yılı ya da daha uzun vadede hedeflerin konulması gerekiyor. Eylem planı bizi “Destinasyon Yönetim Örgütü” ne götüren bir kurguda gerçekleştiği için bundan sonra da Kastamonu bir destinasyon yönetim örgütüne dönüşmesi gerekiyor. Bu amaçla bakanlığımız ve 4 ajansımızla birlikte destinasyon rehberi çalışması yürütüldü. Biz üzerimize düşeni yaptığımızı düşünüyoruz. Bu noktadan sonra ise artık şehrin isteği ve arzusu destinasyon yönetiminin belirleyicisi olacaktır.” diye konuştu.
Programda Kastamonu Üniversitesi Ormancılık ve Tabiat Turizmi Koordinatörü ve Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ömer Küçük, “Kastamonu’da Tabiat Turizmi ve Ormancılık İhtisaslaşma Faaliyetleri” başlığı altında Ormancılık ve Tabiat Turizmi alanında ihtisaslaşan üniversitenin çalışmalarını anlattı. Kastamonu Belediye Başkanı R. Galip Vidinlioğlu ise belediyenin Kastamonu’da turizme yönelik gerçekleştirdiği “Turizm ve Altyapı” çalışmalarını aktardı.
Programın ilerleyen bölümlerinde ise “Ulusal/Uluslararası Ağlara Entegrasyon (Kastamonu UNESCO Masası/ Coğrafi İşaretli Ürünler/ Slow Food Kastamonu)” çalışmalarıyla ilgili bilgiler sunuldu.
Moderatörlüğünü Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa’nın yaptığı oturumda da Türkiye Turizm Tanıtma ve Geliştirme Ajansı Yönetim Kurulu Üyesi Murat TOKTAŞ ile Kültür ve Turizm Bakanlığı Eski Tanıtma Genel Müdürü İrfan ÖNAL “Turizmde Yeni Trendler” başlığı altında günümüzde turizm sektöründe değişen yeni trendler, markalaşma stratejileri ve destinasyon yönetimine ilişkin fikirlerini açıkladı.
Programın son kısmında gerçekleştirilen “Yatırımcı Gözüyle” oturumunda ise ulusal ve yerel ölçekteki turizm yatırımlarıyla ön plana çıkan turizm yatırımcıları, Kastamonu’nun turizm fırsatlarını değerlendirdi. Konuşmalarında Kastamonu’nun turizm çeşitliliği yönünden ülkemizdeki en önemli turizm destinasyonu olduğuna dikkat çeken turizmciler, yapılacak yatırımlarla birlikte şehrin turizmde cazibe merkezi olmaya aday olduğunu vurguladı.
Çalıştay, soru cevaplar ve çeşitli konularda yapılan istişarelerin ardından sona erdi.
Kamuoyu bilgisine saygıyla duyurulur.