10 Mart 2011 PERÞEMBE Resmî Gazete Sayý : 27870 TEBLÝÐ Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýndan: KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESÝ PROGRAMI KAPSAMINDA MAKÝNE VE EKÝPMAN ALIMLARININ DESTEKLENMESÝ HAKKINDA TEBLÝÐ (TEBLÝÐ NO: 2011/10) BÝRÝNCÝ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý; tarýmsal faaliyetler için geliþtirilen yeni teknolojilerin üreticiler tarafýndan kullanýmýný yaygýnlaþtýrarak; daha kaliteli ve pazar isteklerine uygun üretim yapýlmasýný saðlamak, zor þartlarda ve bedenen çalýþan üreticilerimizin iþlerini kolaylaþtýrmak ve üretim maliyetlerini düþürerek uluslararasý düzeyde rekabet edebilir bir düzeye getirmek için makine ve ekipman alýmýnýn desteklenmesine iliþkin usul ve esaslarý belirlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Teblið; kýrsal alanda ekonomik ve sosyal geliþmeye katký saðlamak için, belirlenmiþ makine ve ekipman alýmlarýný ve yerinde montajýný desteklemek amacýyla yapýlmasý gerekenlere iliþkin hususlarý kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Teblið, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayýlý Tarým Kanunu, Kýrsal Kalkýnma Planý ve 19/2/2011 tarihli ve 27851 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 2011/1409 sayýlý Kýrsal Kalkýnma Yatýrýmlarýnýn Desteklenmesi Hakkýnda Bakanlar Kurulu Kararýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr. Tanýmlar MADDE 4 – (1) Bu Tebliðde geçen; a) Bakanlýk: Tarým ve Köyiþleri Bakanlýðýný, b) Genel müdürlük: Teþkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüðünü, c) Hibe sözleþmesi: Proje sahipleri ile il müdürlüðü arasýnda imzalanan ve hibeden yararlanma esaslarý ile taraflarýn yetki ve sorumluluklarýný düzenleyen sözleþmeyi, ç) Ýl müdürlüðü: Ýl tarým müdürlüðünü, d) Ýl proje yürütme birimi: Ýl müdürlüðünde baþvuru aþamasýnda baþvuru sahiplerine program hakkýnda bilgi veren, baþvurularý inceleyen ve hibe sözleþmesinin akdinden sonra baþvuru kapsamýndaki satýn alýmlarý bu Teblið hükümleri doðrultusunda deðerlendiren, kontrol eden, ödeme icmallerini hazýrlayan ve izleyen birimi, e) Program: Bu Teblið kapsamýnda yürütülecek olan Makine ve Ekipman Alýmlarýnýn Desteklenmesi Programýný, f) Mal alýmlarý: Makine, ekipman ve malzeme alýmlarýný, g) Uygulama sözleþmesi: Baþvuru sahipleri ile program kapsamýnda satýn alýnan mal, makine, ekipman, malzemeyi saðlayan yükleniciler arasýnda yapýlacak akdi, ð) Yüklenici: Program kapsamýnda hibe sözleþmesi akdedilen baþvuru sahipleri tarafýndan yapýlacak satýn alýmlara mal saðlayan baðýmsýz kiþi ve kuruluþlarý, h) Baþvuru: Bu Teblið kapsamýnda makine ve ekipman alýmý için yapýlan müracaatý, ý) Ödeme icmali: Ödeme talep belgelerine göre il müdürlüðünce hazýrlanarak, Genel Müdürlüðe gönderilen icmali, i) Yatýrýmcý: Bu Teblið kapsamýnda makine ve ekipman almak için baþvuruda bulunan ve hibe sözleþmesi imzalayan gerçek ve tüzel kiþileri, ifade eder. ÝKÝNCÝ BÖLÜM Uygulama Birimleri Genel müdürlük MADDE 5 – (1) Program ile ilgili olarak teblið ve uygulama rehberini hazýrlar, satýn alma yöntemlerini belirler ve il müdürlüðü tarafýndan uygun görülen ödemelerin yapýlmasýný saðlar. (2) Yýllýk yatýrým programý ve bütçe teklifi hazýrlýklarý, bu tekliflerin ilgili Bakanlýðýn birimlerine iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalýþmalar, Genel Müdürlük tarafýndan gerçekleþtirilir. (3) Program kapsamýnda yapýlacak çalýþmalarýn, idari, mali, mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir þekilde yürütülmesine destek verir. Ýl müdürlüðü MADDE 6 – (1) Ýl müdürlüðü program kapsamýndaki çalýþmalarýn, Bakanlýk adýna bu Tebliðin 29 uncu maddesinde belirtilen sorumluluklarýn idari, mali, mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir þekilde yürütülmesini ve program kapsamýnda yapýlacak tüm çalýþmalarýn il bazýnda sekreteryasýný ve koordinasyonunu saðlar. Ýl proje yürütme birimi MADDE 7 – (1) Ýl düzeyinde baþvuru hazýrlanmasý aþamasýnda baþvuru sahiplerine program hakkýnda bilgi vermek üzere il müdürlükleri personelinden oluþturulan il proje yürütme birimi aþaðýdaki görevleri yerine getirir: a) Yatýrýmcýlarýn baþvuru hazýrlama dönemlerinde kabul edilebilir ve yeterli nitelikleri saðlayan baþvurularýnýn hazýrlanmasý konusunda yatýrýmcýlara gerekli bilgi, doküman saðlanmasý ve yol göstericilik görevinde bulunur. b) Baþvurularýn teblið ve uygulama rehberinde yer alan esaslara göre incelenerek deðerlendirilmelerinin yapýlmasýný, hibe sözleþmelerinin imzalanmasýný, uygulamalarýn takibini ve usulüne uygun olarak gerçekleþen iþlerin ödeme çalýþmalarýný yürütür. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Yatýrým Konularý, Uygulama Ýlleri, Tamamlanma Süresi, Baþvuracak Kiþi ve Kuruluþlar ve Baþvuru Sahiplerinde Aranacak Özellikler Programýn Yatýrým Konularý MADDE 8 – (1) Program aþaðýdaki 35 adet yatýrým konularýný kapsar. a) Anýza direkt ekim makinesi b) Arýcýlýk makine ve ekipmaný c) Balya makinesi ç) Basýnçlý sulama sistemi kurulmasý d) Canlý balýk nakil tanký e) Çayýr biçme makinesi f) Çeltik fide dikim makinesi g) El traktörü ð) File sistemi kurulmasý h) Biçer baðlar ý) Hububat harman makinesi i) Lazerli tesviye aleti j) Hasat tablasý k) Mibzer l) Motorlu týrpan m) Pamuk toplama makinesi n) Pancar söküm makinesi o) Patates söküm makinesi ö) Pülverizatör p) Rüzgar makinesi r) Sap parçalama makinesi s) Sap toplamalý saman makinesi þ) Silaj makinesi t) Soðuk hava tesisatlý taþýma aracý u) Süt saðým ünitesi ve soðutma tanký ü) Gübre daðýtma makinesi v) Taþ toplama makinesi y) Diskli týrmýk z) Yem hazýrlama makinesi aa) Zeytin hasat makinesi bb) Koyun kýrkma makinesi cc) Tambur filtre çç) Su ürünlerinde buzlama makinesi dd) Balýkçý gemilerinde soðuk depo ee) Su ürünleri için kuluçka dolabý Programýn uygulama illeri MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde 81 ilde yapýlacak baþvurular kabul edilir. Yatýrýmlarýn tamamlanma süresi MADDE 10 – (1) Program kapsamýnda, kabul edilen baþvurular ile il müdürlüðü arasýnda hibe sözleþmesinin imzalanmasýndan sonra, mal alýmlarý en fazla 60 gün içerisinde tamamlanýr. Süresi içerisinde yatýrýmcýlar tarafýndan usulüne uygun olarak alýmý gerçekleþtirilen makine ve ekipmanlarýn montajý, test iþlemlerinin bitirilmesi ve Ýl Proje Yürütme Birimince tespiti en geç 45 gün içerisinde tamamlanýr. Bu süre süt saðým ünitesi ve soðutma tanký için 60 gündür. Baþvuracak kiþi ve kuruluþlar MADDE 11 – (1) Bakanlýk tarafýndan oluþturulan çiftçi kayýt sistemine veya Bakanlýk tarafýndan oluþturulan diðer kayýt sistemlerine kayýtlý olmak þartýyla; a) Tebliðin 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnda belirtilen her bir mal grubu için gerçek ve tüzel kiþiler, b) 29/6/1956 tarihli ve 6762 sayýlý Türk Ticaret Kanunu ve 22/4/1926 tarihli ve 818 sayýlý Borçlar Kanununda tanýmlanan kollektif þirket, limited þirket ve anonim þirket þeklinde kurulmuþ olan þirketler, c) Tarýmsal amaçlý kooperatifler, birlikler ve bunlarýn üst birlikleri, programdan yararlanmak üzere baþvurur. (2) Bu maddenin birinci fýkrasýnýn (b) ve (c) bentlerinde belirtilen kuruluþlar, kuruluþ tüzük ve sözleþmelerinde belirtilen çalýþma konularý ile ilgili yatýrým konularýnda baþvurabilir. Baþvuru sahiplerinde aranacak özellikler MADDE 12 – (1) Baþvuru sahibi gerçek ve tüzel kiþiler bu Tebliðin 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnda belirtilen makine ve ekipmanlardan sadece birisi için baþvuru yapabilir. (2) Program kapsamýnda daha önce hibe desteðinden yararlananlar bu Teblið kapsamýnda sulama hariç, ayný makine ve ekipmana baþvuru yapamazlar. (3) Baþvuru tekliflerinde, proje sahipleri kendi paylarýna düþen ve hibeye esas mal alým tutarýnýn % 50 si oranýndaki katký payý ile varsa ayni katkýnýn finansmanýný kendi öz kaynaklarýndan temin etmekle yükümlü ve sorumludurlar. (4) Mal alým tutarýnýn hibe desteði kýsmý, kamu kaynaklarý kullanýlarak karþýlandýðý için gerçek ve tüzel kiþiler tarafýndan saðlanmasý gereken katký payýnýn finansmanýnýn tamamýnda kamu kaynaklarý kullanýlmaz. (5) Ýl özel idaresi, belediye baþkanlýðý gibi kamu kurum ve kuruluþlarý, bunlarýn vakýf, birlik benzeri teþekkülleri ile bunlarýn içinde bulunduðu ortaklýklarýn baþvurularý program kapsamýnda deðerlendirilmez. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Hibe Desteði Oraný ve Hibe Desteði Verilecek Proje Gider Esaslarý Hibe desteði oraný MADDE 13 – (1) Bakanlýk tarafýndan belirlenen usul ve esaslara uygun olan ve kabul edilen proje baþvurularýnda, hibeye esas mal alým tutarýnýn %50 sine hibe yoluyla destek verilir. (2) Mal alým tutarlarý piyasa rayiçlerini geçemez. Hibeye esas tutar gerçek kiþiler için mal baþýna 50.000 TL ve tüzel kiþiler için mal baþýna 100.000 TL’yi geçemez. (3) Basýnçlý sulama sistemleri baþvurularýnda gerçek kiþiler için 100.000 TL, tüzel kiþiler için 200.000 TL’yi geçemez. (4) Mal alým bedellerinin bu miktarlarý aþmasý durumunda aþan kýsým baþvuru sahibi tarafýndan ayni katký olarak karþýlanýr. (5) Baþvuru bütçeleri KDV hariç hazýrlanýr. Proje kaynaklarýndan karþýlanacak giderler MADDE 14 – (1) Tebliðin 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnda belirtilen makine ekipman giderleri hibe desteði kapsamýnda deðerlendirilir. (2) Yatýrýmcýlar tarafýndan, bu Teblið kapsamýnda satýn alýnacak tüm mal alýmlarý yüklenicilerle yapýlacak sözleþmeler kapsamýnda saðlanýr. (3) Yatýrýmcýlar tarafýndan Teblið kapsamýnda satýn alýnacak tüm mal alýmlarýnýn gerçekleþme bedelleri hibe sözleþmesinde belirtilen tutarý aþmasý durumunda aþan kýsým ayni katký olarak yatýrýmcý tarafýndan karþýlanýr. (4) Mal bedeli ile yerinde teslim giderleri, montaj giderleri tek bir mal alým faturasý þeklinde düzenlenmesi durumunda toplam tutara hibe desteði verilir, ayrý ayrý faturalandýrýlmasý durumunda sadece mal bedeline hibe desteði verilir. (5) Gerçek ve tüzel kiþilere ait basýnçlý sulama sistemlerine yönelik baþvurular kapsamýnda, pompa, filtre, kontrol ünitesi, ana ve yan dallara ait borular, baðlantý ekipmanlarý, vanalar, damlatýcý ve yaðmurlama ekipmanlarý gibi sadece tarla içinde kullanýlan malzemelerin baþvuruya ait parselde eksiksiz montajýnýn ve basýnç denemesinin yapýlmasý þartýyla hibe desteði verilir. (6) Baþvuru sahipleri ve ortaklarý tarafýndan sürekli çalýþtýrýlan veya düzenli ya da dönüþümlü olarak iþe alýnmýþ kiþiler, kamu çalýþanlarý, kamu kurumlarý ile kamu tüzel kiþiliðini haiz kuruluþlar yüklenici olamaz. (7) Baþvurularda belirtilecek tahmini mal alým tutarlarý piyasa etütlerine dayandýrýlmalý ve ayrýntýlý olarak belirtilmelidir. Hibe sözleþmesine baðlanan mal alým tutarlarý hibe sözleþmesi süresince artýrýlmaz. (8) Baþvuru kapsamýnda satýn alýnmasý planlanan mal ile ilgili teknik bilgiler þartname þeklinde düzenlenerek baþvuru ekinde sunulur. Proje kaynaklarýndan karþýlanamayacak giderler MADDE 15 – (1) Hibe desteði verilmeyecek olan giderler þunlardýr: a) Her türlü borç ödemeleri, b) Faizler, c) Baþka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve giderler, ç) Kur farký giderleri, d) Makine ve ekipman kira bedelleri, e) Nakliye giderleri, f) Bankacýlýk giderleri, g) Denetim giderleri, ð) KDV ve ÖTV’de dahil iade alýnan veya alýnacak tüm vergiler, h) Ýkinci el mal alým giderleri, ý) Eðitim giderleri. (2) Basýnçlý sulama sistemlerine yönelik mal alýmlarý kapsamýnda, bent gibi su alma yapýsý inþasý, su kaynaðýndan proje alanýna kadar sadece iletim hattý, yeni kuyu açýlmasý, enerji nakil hattý, depolama tesisi gibi yapým iþleri hibe desteði kapsamý dýþýndadýr. DSÝ, sulama kooperatifleri ve sulama birliklerine ait hidrantlarýn birden fazla çiftçiye tahsis edilmesi durumunda debisi yeterli olmasý þartýyla birden fazla baþvuru yapýlabilir. Kiþilere ait kuyulara sadece bir baþvuru yapýlabilir. BEÞÝNCÝ BÖLÜM Baþvurular, Deðerlendirme ve Deðerlendirme Nihai Kararý Baþvuru zamaný MADDE 16 – (1) Bu Tebliðde belirtilen usul ve esaslara göre hazýrlanan mal alým baþvurularý, bu Tebliðin yayýmý tarihinden baþlayarak kýrkbeþ gün içerisinde il müdürlüklerine teslim edilir. Baþvurularýn hibe tutarý, illere tahsis edilen bütçenin altýnda kalmasý durumunda bu süre il müdürlüklerince otuz günü geçmeyecek þekilde bir defaya mahsus uzatýlabilir. Baþvuru son günü, tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iþ günü mesai bitimine kadar baþvurular kabul edilir. Baþvuracaklara saðlanacak bilgi MADDE 17 – (1) Teblið kapsamýnda baþvuracak kiþi, kuruluþ ve kurumlar, baþvuru konusunda il proje yürütme birimlerine müracaat ederek ihtiyaç duyulan bilgiyi alabilirler. (2) Ýl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi, baþvuru hazýrlanmasýnda karþýlaþýlacak sorulara cevap vermekle sýnýrlý olacaktýr. Bu bilgi baþvurunun kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliði taþýmaz. (3) Ýl proje yürütme birimlerinin, yatýrýmcýlara baþvuru hazýrlama sorumluluðu yoktur. (4) Yatýrýmcýlar, bu Tebliðde belirtilen esaslara uygun olarak hazýrlanacak uygulama rehberi, baþvuru formlarý ve bilgilendirici dokümanlarý il müdürlüðü veya Genel Müdürlük web sayfasýndan temin edebilirler. (5) Bakanlýk tarafýndan düzenlenecek il çalýþtaylarý, bilgilendirme toplantýlarý ve internet sayfasý vasýtasýyla ilgililere bilgi aktarýlýr. Baþvurulacak yerler MADDE 18 – (1) Baþvurular yatýrýmýn gerçekleþeceði il müdürlüklerine yapýlýr. Baþvuru þekli MADDE 19 – (1) Baþvurular, bu Tebliðin 8 inci maddesinde belirtilen makine ve ekipman alýmlarýný gerçekleþtirmek amacýyla, uygulama rehberinde yer alan baþvuru formu ve eklerine uygun olarak hazýrlanýr. (2) Baþvurular, dosya halinde tek nüsha olarak elden il müdürlüðüne teslim edilir ve baþvuru sahibine tarihli teslim alma belgesi verilir. Baþvurularýn uygunluk açýsýndan incelenmesi MADDE 20 – (1) Baþvurunun uygunluðu ve teknik açýdan deðerlendirilmesi il proje yürütme birimi tarafýndan yapýlýr. Gerektiðinde il müdürlüðünce, bu birime konu ile ilgili teknik personel görevlendirilir. (2) Ýl müdürlükleri öncelikli olarak baþvuru evraklarýný, baþvuru sahibinin bu Tebliðin 11 ve 12 nci maddelerinde belirtilen niteliklere sahip gerçek ve tüzel kiþiler olup olmadýðý yönünden inceler. Yapýlan uygunluk kontrollerinde, uygunluk kriterlerini saðlamayan hususlar ve eksik baþvurular baþvuru sahiplerine iade edilir. (3) Baþvurularýn incelemesinde, baþvuru sahibi tarafýndan belirtilmiþ olan mal alýmýnýn kullanýlma amacý, yatýrým faaliyetine uygunluk, teknik özelliklerinin uygunluðu ve maliyetlerin piyasa fiyatlarýna uygunluðu gibi incelemeler yapýlýr ve inceleme sonuçlarý bir rapora baðlanýr. Deðerlendirme nihai kararý MADDE 21 – (1) Programa yönelik olarak her il için Genel Müdürlük tarafýndan tahsis edilen bütçe miktarý kadar baþvuruya hibe desteði saðlanýr. Ýllere tahsis edilecek hibe tutarý, Bakanlýk, Türkiye Ýstatistik Kurumu ve Devlet Planlama Teþkilatýnýn belirlemiþ olduðu illerin tarým alaný, kýrsal nüfus, tarýmsal üretim deðeri ve sosyo-ekonomik geliþmiþlik endeksi kriterleri dikkate alýnarak belirlenir. (2) Uygun görülen baþvurularýn hibe tutarý, illere tahsis edilmiþ ödenek tutarýndan fazla olmasý durumunda, hibe desteði verilecek proje sayýsý, uygulama rehberinde belirtilen deðerlendirme kriterlerine göre il müdürlüðünce belirlenir ve bu deðerlendirme il müdürlüðünün onayý ile kesinleþir. Hibe sözleþmesi imzalamaktan vazgeçen yatýrýmcýlarýn yerine onay verilmiþ yedek listeden yatýrýmcýlar belirlenir. (3) Ýl Proje Yürütme Birimi, ilinin tarýmsal ürün potansiyeli ile makine ve ekipman kullanma ihtiyacý doðrultusunda hangi makine gruplarýna hibe desteði vereceðine karar verir. Hibe desteði verilecek gruplar içerisinde yatýrýmcýlarýn sýralanmasý baþvuru deðerlendirme kriterlerine göre yapýlýr. (4) Genel Müdürlük tarafýndan il müdürlüklerine ilave ödenek gönderilmesi ve illere ayrýlan ödeneklerden artan para miktarý olmasý durumunda deðerlendirme aþamasýnda onayý alýnmýþ yedek listedeki yatýrýmcýlar hibe desteðinden yararlandýrýlýr. (5) Ýl müdürlüðünün bir baþvuruyu reddetme ya da hibe vermeme kararý kesindir. Deðerlendirme sonuçlarýnýn açýklanmasý MADDE 22 – (1) Son baþvuru tarihi mesai bitimine kadar il müdürlüklerine teslim edilen baþvurular en fazla yirmi günde incelenerek deðerlendirilir, deðerlendirme kriterlerine göre asýl, yedek ve reddedilen yatýrýmcý listeleri onaya sunulur ve il müdürlüðünün onayýndan sonra kesinleþen sonuçlar baþvuru sahiplerine on gün içersinde teblið edilir. ALTINCI BÖLÜM Hibe Sözleþmesi, Uygulama ve Hibe Desteði Ödemesi Hibe sözleþmesi MADDE 23 – (1) Baþvurularý kabul edilen yatýrýmcýlar kendilerine yapýlan tebliði takip eden on gün içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleþmesi imzalamak zorundadýr. Son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iþ günü mesai bitimine kadar hibe sözleþmesi imzalanabilir. Hibe sözleþmesi, il müdürlükleri ile baþvuruda bulunan yatýrým sahipleri arasýnda akdedilir. Hibe sözleþmesi içerik ve formatý Bakanlýk tarafýndan yayýnlanan uygulama rehberinde yer alýr. (2) Hibe sözleþmesi, il müdürlüðü ve baþvuru sahipleri arasýnda iki adet olarak akdedilir. Hibe sözleþmesinin taraflarca imzalanmýþ bir adedi il müdürlüðü, bir adedi de baþvuru sahibi tarafýndan muhafaza edilir. (3) Süresi içersinde hibe sözleþmesi imzalamayan yatýrýmcýlar hibe desteðinden yararlandýrýlmazlar. Bu yatýrýmcýlarýn ve hibe sözleþmesi imzalamaktan vazgeçen yatýrýmcýlarýn yerine onay verilmiþ yedek listeden hibe desteði almaya hak kazanan yeni yatýrýmcý/yatýrýmcýlar belirlenir. Hibenin nihai tutarý MADDE 24 – (1) Hibenin azami miktarý hibe sözleþmesinde gösterilecek ve baþvuruda önerilen bütçeye dayanacaktýr. Hibe sözleþmesinde yer alan azami tutar üst limit niteliðindedir. Hibenin nihai tutarý fiili satýn alýmlar ve tahakkuklar sonucu ortaya çýkar. (2) Hibe miktarlarý, bu Tebliðin 13 üncü maddesinde belirtilen tutar ve oranlarý kesinlikle aþamaz. Makine ve ekipman alýmlarýnda yükümlülüklerin yerine getirilmemesi MADDE 25 – (1) Baþvuru sahibinin, hibe sözleþmesi koþullarýna uygun olarak hareket etmediði takdirde, il müdürlüðü hibe sözleþmesini fesih eder. (2) Haksýz yere yapýlan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammý oranlarý dikkate alýnarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte geri alýnýr. Haksýz ödemenin yapýlmasýnda ödemeyi saðlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kiþiler, geri alýnacak tutarlarýn tahsilinde müþtereken sorumlu tutulurlar. (3) Bu Tebliðle belirlenen destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapýlan ödemeler hariç, haksýz yere yararlandýðý tespit edilen üreticiler, beþ yýl süreyle hiçbir destekleme programýndan yararlandýrýlmazlar. Uygulamalarýn izlenmesi MADDE 26 – (1) Baþvuru sahipleri, hibe sözleþmesi akdinden sonra, teklif ve kabul edilen mal alýmýna yönelik satýn alým iþlemlerini hibe sözleþmesi hükümlerine uygun olarak yapar. (2) Baþvuru uygulamalarýnýn kontrolü, izlenmesi ve deðerlendirilmesi il proje yürütme birimlerince gerçekleþtirilir. (3) Gerektiðinde, proje uygulamalarý Genel Müdürlük tarafýndan da izlenir. Satýn alma usul ve esaslarý MADDE 27 – (1) Proje sahipleri, proje uygulamasýnda yapacaklarý her türlü mal alým ihalelerinde, Bakanlýk tarafýndan yayýmlanan satýn alma el kitabýnda belirtilen kurallara uygun hareket ederler. (2) Mal alým tutarýnýn 25.000 TL ve altýnda olduðu durumlarda, yatýrýmcý piyasa rayiçleri içinde kalmak ve proje baþvurusunda belirtilen ve uygun görüþ verilen mal bedelini aþmamak kaydýyla tek bir yükleniciden teklif alabilir. (3) Mal alým tutarýnýn 25.000 TL’nin üstünde olduðu durumlarda; a) Öncelikle, en az üç geçerli teklif alýnmasý ve yeterlilik koþullarýný saðlayanlardan en düþük teklifi veren teklif sahibiyle uygulama sözleþmesi yapýlmasý gerekir. b) En az üç geçerli teklif alýnamamasý halinde, yerel bir gazeteye ilan verilmesi ve bu durumda geçerli bir teklifin yeterli sayýlmasý ve teklif sahibiyle uygulama sözleþmesi yapýlmasý gerekir. (4) Ticari teamüller kapsamýnda bu Tebliðe göre yapýlacak mal alýmlarýnýn satýn alma usul ve esaslarýna iliþkin ayrýntýlar ve örnek dokümanlar Bakanlýk tarafýndan yayýmlanacak satýn alma el kitabýnda belirtilir. Hibe desteði ödeme talebi MADDE 28 – (1) Baþvuru sahipleri, mal alýmlarýna ait fiili gerçekleþmelerden sonra ödeme taleplerini, 4/1/1961 tarih ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu ve diðer ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenmiþ fatura ile baþvuru sahipleri tarafýndan ödenmesi gereken meblaðýn ödendiðine ve malýn teslim alýndýðýna dair belgeleri bir asýl bir kopya olmak üzere il müdürlüðüne iki nüsha halinde teslim eder. Genel Müdürlük ihtiyaç duyulmasý halinde gerekli belgeleri ister. (2) Mal alýmý faturasý ve baþvuru sahibinin ödemeye iliþkin banka dekontunun tarihleri, hibe sözleþmesinin taraflarca imzalanmasýný takip eden 60 gün içerisinde olmak zorunda olup bu süreyi aþmasý durumunda il müdürlüðünce hibe sözleþmesi feshedilir. Baþvuru sahipleri, mal alýmlarýný yaptýklarý ve ödemenin yapýlacaðý kiþi, þirket ve kuruluþlarýn banka hesap numaralarýný, IBAN numaralarýný, vergi numaralarýný, gerekli olacak diðer bilgileri ve ödenecek meblaðý gösteren listeyi de ödeme talepleri ile birlikte mal alým süresini takiben, 10 gün içerisinde, son gününün tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iþ günü mesai bitimine kadar il müdürlüðüne teslim eder. (3) Ýl proje yürütme birimi, yukarýda belirtilen belgeleri baþvuru sahiplerinden aldýktan sonra makine ve ekipman için yerinde tespit tutanaðýný, basýnçlý sulama tesislerinde ise basýnç testi ve kabul tutanaðýný 45 gün içerisinde düzenler. Mücbir sebepler haricinde süre uzatýmý ve askýya alýnma söz konusu deðildir. (4) Ýl müdürlüðü ödeme belgelerini; hibe sözleþmesine ve ilgili mevzuata uygunluðu açýsýndan kontrol ettikten sonra ödeme icmallerini ve internet ortamýnda oluþturulmuþ veri tabaný giriþlerini onaylayarak Genel Müdürlüðe gönderir. Gönderilecek onaylý ödeme icmal ve sistem çýktýlarý birbirleri ile uyumlu olmalýdýr. Uygulama sorumluluðu MADDE 29 – (1) Mal alýmlarýnýn baþvuru amaçlarýna uygun olarak yapýlmasý, uygulamalarýn hibe sözleþmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleþtirilip, belgelendirilmesi ve belgelerin muhafazasýndan yatýrýmcýlar sorumludur. (2) Yatýrýmcýlar tarafýndan gerçekleþtirilecek baþvurularýn amaçlarýna uygun olarak yapýlmasýndan, uygulamalarýn hibe sözleþmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleþtirilmesinin izlenmesinden, uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin onaylanmasýndan ve birer suretinin muhafazasýndan il müdürlükleri sorumludur. Hibe desteði ödemeleri MADDE 30 – (1) Ödemeler bütçe serbestliði çerçevesinde yapýlýr. (2) Genel Müdürlükçe, il müdürlüðü tarafýndan gönderilen ödeme icmallerine göre baþvuru sahibinin belirttiði yüklenicilere ödenmek üzere ilgili bankaya talimat verilir. (3) Teblið kapsamýnda yapýlacak ödemeler, Türk Lirasý olarak yapýlýr. (4) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Maliye Bakanlýðý Tahsilat Genel Tebliði gereðince ödemeyle birlikte yüklenici ve yatýrýmcýlardan vergi dairelerinden alýnacak veya il müdürlüðünce internet ortamýndan çýkartýlacak vadesi geçmiþ vergi borcu olmadýðýna dair belgenin ibraz edilmesi gereklidir. Projeden saðlanan mallarýn mülkiyeti MADDE 31 – (1) Baþvuru sahibi, hibe sözleþmesi kapsamýnda saðlanmýþ makine ekipmanlarýn mülkiyetini ve amacýný yatýrýmýnýn bitiminden iki yýl sonrasýna kadar deðiþtiremez. YEDÝNCÝ BÖLÜM Çeþitli ve Son Hükümler Denetim MADDE 32 – (1) Bu Teblið kapsamýnda yapýlan tüm iþlemler Bakanlýk Teftiþ Kurulu Baþkanlýðý tarafýndan denetlenir. Bu denetimler sýrasýnda yapýlan iþlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler il proje yürütme birimi elemanlarýnca sunulur. (2) Program kapsamýndaki kaynaklarýn usulsüz kullanýlmasý, israfý veya heba edilmesi durumunda ilgililer hakkýnda gerekli inceleme ve soruþturma Bakanlýkça yapýlýr. Programýn uygulanmasýna iliþkin yayýnlar MADDE 33 – (1) Bu Teblið gereði, makine ve ekipman alýmlarýnýn desteklenmesi programý genel uygulama usul ve esaslarýna açýklýk getirmek, destek saðlamak amacý ile Bakanlýk tarafýndan uygulama rehberi, satýn alma el kitabý ve genelgeler yayýnlanýr. Bu yayýnlar uygulamada dikkate alýnýr. Yürürlük MADDE 34 – (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer. Yürütme MADDE 35 – (1) Bu Teblið hükümlerini Tarým ve Köyiþleri Bakaný yürütür.